keskiviikko 13. helmikuuta 2019

HÄSTÄG UUNIFETAPASTA

No pakkohan sitä oli kokeilla, uutta somehittipastaa. Miten ne muuten ovatkin aina pastoja; oli avocadopasta, panopasta ja nyt sitten tämä uunifetapasta. Mä lämpenen aina suht hitaasti kaikkiin tämmöisiin some-hitteihin, avocadopastaakin tein ekaa kertaa vasta pari vuotta sen nostattaman kohun jälkeen ja panopasta on jäänyt kokeilematta kokonaan, koska en oikein tajua mistä siinä kouhkattiin (lihapullia ja pastaa... ööö...?). No joo. Liemessä-blogi on aivan ihana aarreaitta, enkä ole koskaan pettynyt sieltä löytämiini ohjeisiin. Ja kyllähän tämän ohjeen luettuaan (ja kuvat nähtyään) tajusi heti, että tämän täytyy olla hyvää. Ja niin se olikin! Ja lisäksi ihan täydellinen arkiruoka, koska sen valmistaminen on helppoa (uuni hoitaa suurimman osan hommasta) ja suht nopeaa.


Tein ihan ohjeen mukaan, kerrankin. Terttutomaattien kypsyys ja laatu nyt ovat talvella mitä ovat, kesän kypsyttämistä tomaateista tästä tulee taatusti vielä parempaa. Ohje löytyy tuolta linkkien takaa, mutta jos et jaksa klikkailla niitä, niin tässä, ole hyvä! (Alkuperäiset kuvat kyllä kannattaa käydä katsomassa, mun kuvat eivät anna oikeutta tälle ruualle.)

Liemessä-blogin uunifetapasta

250 g hyvälaatuista pastaa 
200 g fetajuustoa (Pirkan Parhaat on tosi hyvää)
reilusti oliiviöljyä (ohjeessa 1 dl, mutta käytin varmaan vähän enemmän)
1/2 punainen chilipalko
1 iso rasia (terttu)kirsikkatomaatteja
pippuria myllystä
ripaus suolaa
basilikaa tarjoiluun

Lorauta uunivuoan pohjalle tilkka oliiviöljyä. Laita feta kokonaisena vuokaan. Pilko chili ja laita fetan päälle. Lorauta päälle reippaasti oliiviöljyä. Laita kirsikkatomaatit vuokaan ja pyöräytä oliiviöljyssä. Rouhi päälle mustapippuria ja viimeistele ripauksella suolaa.

Paista uunin keskiosassa 200-asteessa 15 minuuttia. Nosta lämpö 225-asteeseen ja käännä uuni grillivastukselle. Nosta vuoka uunin ylätasoon ja paista vielä noin 10 minuuttia. 
Huom! Tarkkaile paahtumista. Paistoaika riippuu uunista.

Keitä pasta ohjeen mukaan. Jos käytät oksallisia kirsikkatomaatteja, poista oksat ja kannat. Riko uunifetaa hieman ja sekoita koko uunivuoallinen pastan joukkoon. Tarjoile basilikan kera.

Itse tein feta-tomaatti -osuuden pienemmässä vuoassa, koska pelkäsin, että isossa olisi liikaa tilaa ja öljy pääsisi palamaan. Kun feta oli valmis, laitoin isomman vuoan kuumaan uuniin lämenemään siksi aikaa, kun irrottelin oksat tomaateista (varo, sormet palaa helposti!). Lopuksi kippasin fetan ja tomaatit isoon kuumaan astiaan, muussasin ne, kaadoin pastan päälle ja sekoitin. Tällä konstilla ruoka pysyi kuumana tarjoiluun asti.


Ensi kerralla laitan mukaan vielä reilusti valkosipulinkynsiä, mutta muuten tämä resepti ei mielestäni kaipaa lisätuunausta laisinkaan!


Oletko sinä jo ehtinyt testata tämän somehitin?

5 kommenttia:

  1. Nam, näyttää ja kuulostaa hyvältä :)
    (Mutta mikä ihmeen panopasta? Ikinä kuullutkaan! Mä en sellaista uskaltais ainakaan miehelle syöttää, tai menis jo ihan mahdottomaksi, haha :D )

    Mä olin eilen ahkera ja paistelin iltasella täksi päiväksi kanafileitä ruuaksi. Samalla uunissa hautui satsi parsakaalia ja punakaalia. Niitä mulla on työeväänä ja riittää vielä päivälliseksikin kotona (paitsi ettei muksut syö minkään sortin kaaleja, varsinkaan uunin kautta kypsennettyinä).

    Kivaa loppuviikkoa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se panopasta oli muistaakseni jonkun sinkkubloggarin juttu, että "tätä kun teet ensitreffeillä, niin pääset hommiin taatusti". Ei sinänsä mitään pahaa (ihan hauska idea itse asiassa), mutta jotenkin mulle jäi siitä vähän semmoinen klikkihakuisuus-fiilis. Varsinkaan kun resepti ei ollut mikään erikoisen innovatiivinen. Pitää varmaan googlata itsekin ja katsoa, että mikä se nyt oikein oli. Mut ehkä vasta lomalla, että pääsee nukkumaan ajoissa näin arki-iltoina, haha :D

      Toi food-preppaus on mulle ihan ehdoton juttu sille, että tulee syötyä ainakin lounas terveellisesti (ja just semmoisena, kuin mulle sopii, eikä esim. koulun lounastarjonnan mukaan). Ja just yleensä myös kypsennän ison satsin kanafileitä :) Miten sä teet ton punakaalin uunissa? Tai siis kauanko pidät sitä siellä? Parsakaalia olen tehnyt uunissa, mutta en punakaalia - kiinnostaa!

      Kivaa loppuviikkoa sulle Tuula myös <3 (ja en ole vieläkään ehtinyt sun edellisiin postauksiin kommentoimaan, sori...)

      Poista
    2. Mä olen pitänyt tota punakaalia uunissa ihan randomisti, ehkä 10-20 min. tai saman ajan kuin muitakin samassa satsissa olevia kasviksia. Siinä ajassa se ei pehmene kuin ihan hitusen, vaan jää melko rapeaksi. Mua se ei haittaa, koska saatan rouskuttaa niitä raakanakin. (Paitsi että nyt unohdan kaikki kaalit vähäksi aikaa, koska muistin taas, että mun maha ei niistä tykkää valitettavasti yhtikäs...)

      Poista
  2. Mun ruokailu on tässä viimeiset pari viikkoa ollut niin tylsää ja mautonta suorastaan (ihan oma vika, koska olen halunnut päästä mahdollisimman helpolla ja kiinnittänyt huomiota vaan määriin), että etenkin toi lautasella kuvattu annos näyttää niin hyvältä, että voisin syödä sen tältä istumalta silläkin uhalla, että tulee perinteinen pastaähky ja nukahdan suoraan pöytään :).

    Broilerin fileet tulee mulla tällä hetkellä jo korvista. Samoin kuin kaikki mahdolliset kasvikset. Mutta sinnittelen tän kuun loppuun valitsemallani tiellä ja sitten joko jatkan jollain järkevällä välimallin näppituntumalla tai lyön hanskat tiskiin.

    Joko me kohta saadaan kuvia kotikuntosalilta? Kyselee malttamaton ja toivottelee samalla semppiä ja iloista mieltä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän en yleensä nykyjään harrasta pastoja kauhean usein johtuen just tosta pastaähkystä, mutta tästä ei jostain syystä tullut (vaikka söin ihan perinteisen "rekkamiehen annoksen").

      Mä kyllä arvostan sun selkärankaa ihan satasella, vaikka ymmärrän myös ton kyllästymisen. Mutta odotan ihan tosi paljon sun raporttia tämän kuun projektista tosi paljon. Mulla on itsellänikin suunnitteilla joku projekti, mutta olen ollut niin ärsyttävässä on-off -flunssassa nyt ties miten monta viikkoa, että olen mennyt semmoisella "kunhan tästä selvitään hengissä" -ohjelmalla koko ajan. Nyt onneksi alkaa olo helpottamaan vähitellen ja ensi viikolla on lomakin, joten josko sitä pääsisi projektin alkuun.

      Johtuen osittain tosta flunssailusta ja osittain siitä meidän varastotilan ilmalämpöpumpun jäätymisestä, sillä suunnalla ei ole vielä tapahtunut mitään. Mutta korjaaja on tulossa lähipäivinä ja ensi viikolla on tosiaan loma (= aikaa järkkäillä ja rakentaa), niin enköhän niitä kuviakin sitten vähitellen saa aikaiseksi. Olen kyllä tehnyt semmoisen päätöksen, että ennen kuin siellä "salilla" on tehty vähintään kolme treeniä, en vouhkaa siitä sen enempää :D

      Mahtavaa viikon jatkoa sulle Annukka <3

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!