maanantai 16. marraskuuta 2020

NOTE TO MYSELF: MUISTA MEAL PREPPING!

Yksi syy siihen, että viime kevät meni niin persiilleen oli se, että unohdin syödä päivisin hyvin. Olen varmaan sata kertaa kirjoittanut täällä siitä, että lounas on mun päivän tärkein ateria ja vaikuttaa mun hyvinvointiin ja jaksamiseen kaikista ruoka-asioista eniten. Jostain syystä mulle ei sovi arkipäivänä lämmin lounas, mutta toisaalta en myöskään pärjää millään lirusalaatilla. Siksi teenkin eväät töihin lähes aina ja yhdessä vaiheessa olin ihan super-mealpreppaaja: valmistelin aina kerralla kahden tai kolmen päivän eväät valmiiksi jääkaappiin, ja arki sujui näin tosi hyvin. Vielä helpompi tapa on kypsentää broilerinfileitä valmiiksi ja pakastaa ne annospusseissa. Otan fileen aamulla sulamaan ja nappaan mukaan esim. puolikkaan paprikan, kuoritun porkkanan ja keitetyn munan. Toinen helppoakin helpompi lounas on tonnikalapurkki, raejuustopurkki ja edellä mainitut rehut.

Noh, kuten tämän vuoden teema tuntuu olevan, viime keväänä tuokin tapa jäi pois. Osittain tämä johtui varmaan ihan siitä shokista, minkä kahdessa päivässä tapahtunut elämän muuttuminen sai aikaiseksi, mutta osansa oli varmaan jollain alitajuisella ajatuksella siitä, että turhaa tässä mitään valmistelee, kun kerran olen kuitenkin kotona. Ei siihen hyvän lounaan valmistamiseen kuitenkaan ollut aikaa (eikä kyllä energiaakaan), joten viime kevään lounaat eivät millään tapaa tukeneet jaksamistani.

Tästä viisastuneena olen nyt syksyllä koittanut muistaa valmistella lounaat myös niiksi päiviksi, kun etäopetan kotona. Ja sama pitää muistaa tehdä jatkossakin, koska hybridimallia jatketaan meillä ainakin vielä seuraavassa jaksossa. 

Tässä tämän viikon alkupuoliskon eväät, jotka valmistelin tänä aamuna. Kaksi kana-feta-muna -annosta, kolmas muuten sama, mutta tonnikalalla. Opetus alkoi tänään vähän myöhemmin, joten mulla oli aikaa myös kypsentää broileria pakkaseen iso pellillinen. Nyt sitä löytyy pussitettuna useaksi päiväksi!


Loppuun vielä pari vanhaa kuvaa yhdistelmistä, jotka olin pitkäksi aikaa ehtinyt unohtaa. Lähinnä nyt itselleni muistilapuksi, mutta olisihan se kivaa, jos joku teistäkin saisi näistä vinkkejä.

Kana-tacosalaatti

Katkarapusalaatti

Kvinoa-papusalaatti

Keep it simple!

Miten sulla? 
Teetkö eväät (etä)töihin vai syötkö sitä, mitä jääkaapista tai lounasbuffasta löytyy?

2 kommenttia:

  1. Olet kyllä ihailtavan järjestelmällinen. Itse en ole koskaan harrastanut mitään aterioiden preppausta, kun en ensinnäkään voi tietää, huvittaako mua huomenna syödä just sitä, mitä olisi valmiina. Helpompaa on vain lämmittää lounaaksi kaupan keitto ja syödä sen kanssa pari voileipää. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi just: mä olen myös sellainen, että mielelläni söisin aina just sitä, mikä sillä hetkellä huvittaa. Noista kolmesta kiposta tonnikalaversion syöminen oli "yhtä tuskaa", kun ei yhtään tehnyt mieli :D Mutta toisaalta jos en tee näitä valmiiksi, saatan olla tilanteessa, että en ehdi tehdä mitään. Olen siis opetellut tässä vuosien varrella "sietämään" välillä lounaat, joita ei just silloin tee mieli. Iltaruokien etukäteen suunnittelu kaatuu aina tähän ja siksi niiden suhteen menenkin yleensä "mitä tänään tekee mieli" -meiningillä :)

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!