lauantai 27. helmikuuta 2021

ENSIMMÄISIÄ HAPAROIVIA (JÄRKEVIÄ?) AJATUKSIA

Olin jo ehtinyt mennyt nukkumaan, mutta uni ei ollut tullakseen ja mieleen alkoi pulpahtelemaan ajatuksia, jotka ensimmäistä kertaa tuntuivat jotenkin jäsennellyiltä ja ehkä jopa vähän järkeviltäkin. Ei silti kannata odottaa tästä postauksesta mitään loogisesti etenevää ajatuksenvirtaa, kyseessä on enemmänkin välttämätön tarve kirjata näiden ajatusten ja tunteiden ensimmäinen versio ylös, jotta saan niitä työstettyä jatkossa eteenpäin. Ja hei, jos tämä teema kyllästyttää, niin ei tarvitse lukea eteenpäin, ymmärrän oikein hyvin ❤

Kirjoittaminen on minulle helpoin tapa jäsennellä ajatuksiani, jälleen kerran. Olen kyllä puhunut miehelleni (lähes kyllästymiseen asti) tunteistani ja hän on ihanasti jaksanut kuunnella minua, vaikka myöntää itsekin, ettei oikein pysty ymmärtämään kaikkea. Päällimmäisenä hänellä kuitenkin on huoli minusta ja kuulemma toive saada minut takaisin. Tuntuu aika sydäntä särkevältä kuulla hänen sanovan noin. Toisaalta tuo yksi lyhyt lause myös kertoo minusta tällä hetkellä enemmän kuin tuhat sanaa; en ole oma itseni. Rehellisesti kyllä vastasin hänelle, että ihan varmasti saat minut takaisin ja itse asiassa, olen edelleen tässä, vaikka en ihan omana itsenäni kuitenkaan.

Olen päässyt puhumaan myös erinomaisen psykiatrin kanssa, mutta en oikein saa näistä keskusteluista mitään irti. Tämä lääkäri on sitä koulukuntaa (tai en tiedä, ovatko kaikki psykiatrit?), että ei vastaa minulle mihinkään, eikä neuvo minua mitenkään. Ja tämä on ihan ymmärrettävää - mitä hän voisikaan sanoa? Huomaan "suorittavani" näitä keskusteluita; en oikein osaa sanoa ihan tarkasti, mitä ajattelen, vaan ajaudun tilanteeseen, jossa sanon mitä ajattelen minun pitävän sanoa. Ehkä suhde tämän lääkärin kanssa pitkän päälle osoittautuu rakentavaksi, olettaen, että tästä pitkäaikainen suhde ylipäätään kehittyy.

Sairaslomaa on nyt takana reilu pari viikkoa. Työuupumus ei ole virallinen diagnoosi (mikä tuntuu nykymaailmassa jotenkin ihan älyttömältä), vaan keskivaikea masennus, mikä jostain syystä häiritsee minua tosi paljon. Ei sen takia, että pitäisin masennusta hävettävänä asiana tai pelkäisin diagnoosin lyövän muhun jonkun leiman, mutta kun en koe sen olevan ihan oikea diagnoosi. Toki lääkäri oli tästä osittain samaa mieltä ja sairaslomatodistukseen kirjattiin myös työuupumus. Sain masennusseulasta melko korkeat pisteet, mutta kun vastasin kysymyksiin, en vastannut siihen, miten ajattelen omasta elämästäni ja minusta, vaan jokainen asia liittyi ajatuksiini työtä kohtaan. Ja toki melkein vuoden jatkunut jatkuva hälytystila pään sisällä saa aikaan masentuneita ajatuksia, mutta pidän sitä eri asiana, kuin masennusta. En tiedä saatteko kiinni tästä? Annan muutaman esimerkin kohdista, mitä kyselyssä ruksasin.

Tulevaisuus pelottaa minua. No totta hitossa, mutta ei koko elämän mittakaavassa vaan siinä, että kuinka kauan tämä poikkeustila jatkuu töissä. Muuten olen ihan luottavainen tulevaisuuden suhteen, enkä millään tasolla pelkää sitä (sen enempää kuin kukaan täysjärkinen ihminen 2000-luvulla pelkää).

Olen pettynyt itseeni. Joo kyllä, en mielestäni ole suoriutunut korona-ajan opettajuudesta haluamallani tavalla, mutta järki sanoo, että olen vetänyt just niin hyvin, kuin olosuhteet ovat sallineet. Tähän liittyykin yksi tämän illan oivalluksista, siitä lisää vähän myöhemmin.

Saadakseni aikaan jotain minun on suorastaan pakotettava itseni siihen. Haha, näinhän se on mulla aina; korona tai ei, olen suorastaan mestari siirtämään asioita seuraavalle päivälle (tai mieluiten seuraavalle viikolle). Eikä tämä koskaan ole masentanut mua, korkeintaan ärsyttänyt (yleensä tosi paljon). Tämä toki on korostunut nyt viimeisen vuoden aikana, mutta jotenkin sitäkin pidän melko normaalina reaktiona tilanteeseen: jos hommien tekeminen ärsyttää, kyllä kait tämmöinen luonteenpiirre nousee esiin selkeänä ja kirkkaana.

Tunnen, että olen ärtynyt koko ajan. Tämä pitää ihan 100% paikkaansa tällä hetkellä, mutta myös se lienee melko normaalia tässä tilanteessa. Vedin kyselyssä yli kohdan ärtynyt ja kirjoitin tilanne vittuuntunut! Mainitsin tästä myös lääkärille, mutta en oikein ottanut hänen reaktiostaan selvää, koska keskustelimme maskien takaa. 

Uni on ainoa todella huolestuttava asia edelleen ja sitä koitetaan nyt korjata jollain uuden ajan lääkkeillä, jotka eivät ole niin stydiä tavaraa, mitä olen vetänyt elokuusta lähtien. Ihan hyvä juttu, vaikka ensimmäisten iltojen kokemukset eivät ole olleet rohkaisevia. Pitää kuulemma antaa kokeilulle aikaa viikon verran ja sitten testataan jotain toista lääkettä. 

Masennusta toki on niin montaa tyyppiä, kuin on ihmisiäkin ja ehkä mä oikeasti olen masentunut. Koen kuitenkin jostain tosi syvältä ja voimakkaasti semmoisen tunteen, että kyse on oireesta kaikkeen viime vuoden paskaan liittyen, ei siitä, että olisin oikeasti masentunut. Tunnen edelleen päivittäin iloa (päivä päivältä enemmän), nauran asioille, jaksan nousta sängystä aamulla, käydä kävelyllä, tehdä ruokaa. Olen toki kyllä aika hukassa ajatusteni kanssa, mutta ne eivät ole enää synkkiä samalla tavalla, kuin olivat vielä kuukausi sitten. Jos kyse olisi ihan "oikeasta" masennuksesta, niin ei kai siitä parannuta ihan tosta vaan, muutamassa viikossa?

Työuupumuksenkin miellän tilaksi, joka kehittyy pitkän ajan kuluessa ja joka liittyy oikeasti siihen, että oma työ ei ole mielekästä ja alkaa sen vuoksi ahdistaa. Mulla tilanne kehittyi niin nopeasti, että olenkin alkanut käyttää mielessäni enneminkin sanoja työväsymys ja työvitutus. Kun mikään ei mene niin, kuin haluaisi ja suunnitelmat muuttuvat jopa viikoittain. Olen aikamoinen kalenterifriikki ja yksi opettajan työn ihanuudesta onkin se, että mulla on aina elokuussa täysin pomminvarma suunnitelma koko lukuvuodelle. Tiedän tunnin tarkkuudella, mitä tapahtuu milloinkin ja voin suunnitella asioita ja oppitunteja sen mukaan. Olen aina kontrollissa! Viimeisen vuoden aikana kontrolli hävisi kokonaan ja olen nyt vasta sairaslomalla tajunnut sen olleen yksi uuvuttavimpia asioita mulle sen jatkuvan pään sisäisen hälytystilan lisäksi.

Takaisin siihen olen pettynyt itseeni -kohtaan. En ole normaalitilanteessa mikään perfektionisti, mutta senkin uhalla, että kehun itseäni nyt liikaa, voin sanoa olevani sen verran hyvä opettaja "luonnostaan", että ei mun tarvitse ponnistella ollakseni hyvä tai tehdä töitä sen eteen kauheasti. Ja luonnollisesti saan hyvää mieltä ja tyydytystä säännöllisesti siitä, että olen hyvä työssäni. Kestän normaalisti kuitenkin myös huonosti menneet tunnit; ne ovat tietyllä kierolla tavalla jopa yksi oman työni hyviä asioita. On ihan tervettä säännöllisesti huomata, että ei olekaan täydellinen. Oikeassa elämässä heitän parhaan työkaverini kanssa yläfemman tällaisen tunnin jälkeen ja totean voittaneeni "viikon paskin tunti" -palkinnon (meillä on tämmöistä hauskan kieroutunutta huumoria työkavereiden kanssa). Ikinä en ole menettänyt yöuniani epäonnistuneen tunnin jälkeen (sitten ensimmäisten vuosien).

Viime keväänä meillä oli kollegoiden kanssa "Emman punkkulive" Teamsissa aina perjantaisin päivän viimeisen tunnin jälkeen. Osallistuminen ei ollut pakollista, välillä juteltiin vain puoli tuntia, joskus jatkettiin pitkälle iltaan. Välillä meitä oli paikalla kolme, välillä 15. Nämä olivat ihan tosi terapeuttisia ja hauskoja "tapaamisia" ja silloin pystyi myös ruotimaan omaa "paskuuttaan" rehellisesti just niiden ihmisten kanssa, jotka todellakin olivat samassa veneessä. Itse pyrin tsemppaamaan työkavereita tosi paljon sen asian kanssa, että nyt on pakko alentaa rimaa ja tehdä vain se, mihin just tällä hetkellä pystyy. Noh, teinkö itse niin? En todellakaan! Yritin ja yritin parhaani päivästä toiseen pettyen joka tuntiin. Mikään, mitä tein, ei tyydyttänyt minua, vaikka sainkin esim. opiskelijoilta valtavasti palautetta siitä, että tapani toimia helpotti heidän taakkaansa valtavasti. Samoja viestejä sain nyt jäädessäni sairaslomalle: ilman sua me ei oltais jaksettu viime keväänä. Nämä viestit toki lämmittivät sydäntä tosi paljon, mutta olinko edelleenkään tyytyväinen itseeni? En. Ja tämä tyytymättömyys ja  kohtuuton itsekritiikki jatkui samanlaisena läpi syksyn ja talven - ei ihme, että sitä lannistuu ja masentuu omaan tekemiseensä ja työhönsä.

Olenko nyt sitten jollain huijari-sairaslomalla? Ajatus putkahti päähäni eilen. No en todellakaan, tarve pysähtymiselle oli todellinen. Jos olisin jatkanut alkuvuoden mielentilassa töitä, olisin taatusti ajautunut tosi syvälle. Mutta nyt on varmasti aika ruveta prosessoimaan tätä itsekritiikin ja epärealististen vaatimusten luonteenpiirrettä, minkä korona-aika nosti mussa esiin. Poikkeusoloissa saatetaan jatkaa vielä pitkäänkin, ikävä kyllä en ihan jaksa uskoa siihen, että huhtikuun puolivälissä kaikki olisi jo ihan normaalia. Just nyt mulla on tunne siitä, että haluan palata takaisin töihin jo huhtikuussa!!! Ei, en tietenkään tee mitään päätöksiä nyt ja olen täysin tietoinen siitä, että kaikenlaista takapakkia voi vielä tulla (ja todennäköisesti tuleekin).

Oikeastaan se tunne, mistä puhun, on se, että kaipaan töihin. Jo nyt! Jopa siihen paskaan etäopetukseenkin. Kun vielä kuukausi sitten aamulla itketti aloittaa työpäivä, löysin tänään kävelylenkillä itseni miettimässä 5.jakson kivojen kurssien sisältöjä ja tapoja toteuttaa tunnit mahdollisesti etänä. Ajatus tuli ihan puskista ja hämmästytti kovasti, mutta sitten alkoi hymyilyttää. Tuli semmoinen tunne, että peli ei ole menetetty. Että kyllä tämä tästä ❤

Jatkan sairaslomaa kuitenkin ihan hyvällä omallatunnolla ja nauttien levosta ja leppoisista päivistä. Tai no joo - ne leppoisat päivät... "Se tunne kun tajuat", että 13-vuotias leiriytyy viikon kuluttua kotiin etäopetukseen kolmeksi viikoksi ei ehkä lupaile kepeitä päiviä, mutta jospa nyt jaksaisin olla läsnä hänen elämässään vähän paremmin, kuin viime kevään etäopetusjaksolla, jolloin lähinnä kipuilin omaa tilannettani.

Normaalisti, kun kirjoitan näin henkilökohtaisia juttuja, odotan vähintään vuorokauden ennen, kuin julkaisen tekstin. Nyt lataan tämän kuitenkin Bloggeriin saman tien - mitäs jos huomenna onkin taas vähän synkempi ja huonompi päivä ja unohdan nämä ajatukset? Näitä on hyvä lähteä työstämään ja miettimään vähän tarkemmin!


 

6 kommenttia:

  1. ❤️
    Työuupumuksen pitäisi ihan oikeasti olla diagnoosi, koska työuupumus todellakin on eri asia kuin masennus. Kyllä, työuupumukseen liittyy samantapaisia fiiliksiä kuin masennukseenkin, mutta masennus taitaa olla vielä paljon kaikennielevämpi ja toimintakykyä lamaavampi kuin työuupumus.
    Työuupumus on todellista ja vaikuttaa laajasti ihmiseen, mutta sitä kuitenkin pystyy nauramaan, nousemaan sängystä ja tekemään asioita.
    Mä olin muutama vuosi sitten pari viikkoa työolosuhteista johtuvalla breikillä, enkä edelleenkään koe, että olisin ollut masentunut, vaikka testistä plussia sainkin.

    Ärtyisyys, itsensä pakottaminen ja muutama muu juttu ovat edelleen tuttuja tuosta ylläolevasta listauksesta - mutta ei siitä sen enempää.
    Työuupumustahan voidaan jonkin verran helpottaa kai muuttamalla levon ja katkon jälkeen työolosuhteita, mutta ei siitäkään omalla kohdallani sen enempää.

    Sulla on mitä ilmeisimmin hyvä työyhteisö, mikä helpottaa aikanaan työhön palaamista ja myös saa aikaan sen, että haluat palata sinne ❤️. Se on iso ja tärkeä juttu, ja sen puuttuminen tai ainakin muuttuminen kovin toisenlaiseksi tämän koko k-hommelin myötä on vaikuttanut sulla tuon uupumuksen syntyyn?

    Mulla on tällä hetkellä kaksijakoinen suhde etäilyyn. En oikein saa esimieheltä mitään kannanottoa siihen, pitääkö tehdä lähiä vai etää, enkä oikein pysty arvioimaan sitäkään, mitä nämä uudet kohta alkavat rajoitukset saavat aikaan: vähentävätkö vai lisäävätkö työkuormaa. Ajattelin ensin että ehdotan voimakkaasti etätyötä maaliskuulle, sitten tulin ajatelleeksi että meitä on täällä koko ajan ainakin yksi etälukiolainen, yksi etälehtori ja nähtävästi myös enimmän osan aikaa joko yksi melkein romuna oleva ytäyliopistolainen tai etäamk:lainen. Voi olla että verstaalla saisi enemmän aikaan 😊

    Mitä mä oikein jorisen, ja täytän kommenttilootaa?
    Ihana kuulla Emma, että voit vähän paremmin ja olet saanut otetta siitä, mitä on meneillään! Kevät on tulossa, ulkoilu tulee helpommaksi ja illat valoisammaksi koko ajan, se helpottaa edes vähän. Ainakin minua helpottaa.

    Olen viime päivinä voimakkaasti ajatellut: onneksi ei vuosi sitten tiedetty ihan kaikkea.
    Vaikka olisi mahtavan ihanaa tietää joku päivä, johon kiinnittää kaikki toivonsa, taitaa sittenkin olla parempi paarustaa eteenpäin pikkuhiljaa, käydä läpi erilaisia tunnetiloja epätoivosta toivoon ja takaisin, ja luottaa siihen että melko pian on pakko olla paremmin.

    En tiedä oliko tässä mitään järkeä. Piti vähän puuskauttaa johonkin.

    Valoisia päiviä tulevaan viikkoon❤️❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pitkästä kommentista 💖 Ja sori, että vastaamisessa meni hetki, mulla on ollut pieniä tietokoneongelmia...

      Just noin, kuin kuvailit: "oikea" masennus (ymmärtääkseni) on täysin lamaannuttavaa ja kaikennielevää. Toki tämä uupumuskin siltä tuntui vielä kuukausi sitten, mutta tähän on selvästi auttanut ihan jo pelkkä lepo, minkä en kyllä ihan uskoisi riittävän masennuksen hoitoon. Onhan tässä kaikenlaista selviteltävää oman pään sisällä, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että valo kajastaa kirkkaana tunnelin päässä.

      Mulla tosiaan on ihan älyttömän hyvä työyhteisö, jonka tärkeyden on tajunnut vasta nyt tämän viimeisen vuoden aikana. Opettajahan on päivisin aika yksin työnsä kanssa (mikä sopii mulle erinomaisesti), mutta se, että ehtii välitunnilla hetken höpöttää kollegan kanssa ja lounaalla myöskin on kyllä asia, minkä merkitystä ei ole aikaisemmin tajunnut näin selvästi! Saman asian kanssa kipuilevat varmasti tosi monet etätyöläiset tällä hetkellä. Ja kyllähän opiskelijat ovat myös vahvasti mun työyhteisöä, vaikka "asiakkaita" ovatkin!

      Teillä on kyllä maaliskuussa ruuhkaa kotona... voin kuvitella, että on vaikea päättää, missä teet töitä. Toivottavasti saat esimieheltä tukea päätöksen tekemiseen.

      Huh, ihan samaa mieltä, että onneksi ei vuosi sitten tiedetty, mitä on tulossa. Viime keväänä sitä jaksoi aika lailla sen voimin, että "kohta tämä loppuu". Syksyn ja talven taisin itse liikaa miettiä "milloin tämä loppuu?" - nyt olen jotenkin alistunut semmoiseen "tämä ei taida loppua vielä pitkään aikaan"-ajatteluun. Jollain hassulla tavalla se tuntuu paljon helpommalta, kuin se päivittäinen toivominen, että kohta tämä on ohi. Uusi normaali - niinpä niin, vähänpä ymmärrettiin sen merkitystä vuosi sitten.

      Kiitos Marika tuestasi ❤️❤️❤️

      Poista
  2. Ihana kuulla, että tunnelin päässä näkyy jo hieman valoa. <3 Ja kirjoittele ihan niin paljon näistä jutuista kuin haluat, sillä tiedän itsekin, miten paljon kirjoittaminen auttaa. Joskus jo se, että olen kirjoittanut jostakin ahdistavasta tms. asiasta blogiin, on keventänyt sydäntäni huomattavasti (vaikka tietysti kyse ei ole ollutkaan mistään niin perustavanlaatuisesta kuin työuupumuksesta).

    Mä kävin nuorena pari vuotta terapeutilla, jolla oli juuri tuollainen tyyli, että hän vain kuunteli eikä kommentoinut mihinkään oikein juuta eikä jaata. En ymmärrä, miksi kävin terapiassa niinkin pitkään, sillä en kokenut saavani siitä yhtään mitään. Jokin ratkaisukeskeinen lähestymistapa olisi sopinut minulle ehkä paremmin, mutta terapeutteja oli hirveän vaikea löytää, ja terapeuttien valikoiminenkin tuntui siinä elämäntilanteessa tosi vaikealta. Ja tietysti jotkin asiat ovat sellaisia, että niitä ei noin vain kymmenellä käyntikerralla ratkaistakaan.

    Mietin sinun unilääkkeitäsi, että oletko kokeillut mirtatsapiinia? Varmasti olet, mutta tuli nyt vaan mieleen. Mulle siitä on ollut iso apu, vaikka uniongelmani ovat tosin tuskin olleetkaan samaa luokkaa kuin sinulla.

    Haleja, Emma! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu ja kiva kuulla, että ymmärrät sen, kuinka paljon kirjoittaminen auttaa. Mä olen pitänyt jonkinlaista päiväkirjaa melkein aina ja kirjoittamisen kautta saanut purettua vuosien varrella vaikka mitä. Nyt päiväkirja on kuin huomaamatta siirtynyt tänne blogin puolelle (mistä tulikin mieleen, että pitäisi varmaan munkin tehdä se varmuuskopiointi jossain vaiheessa...).

      Toi terapeuttiasia on mielenkiintoinen juttu. Mä olen aina ajatellut, että kaikille varmaan tekisi ihan hyvää käydä juttelemassa jonkun kanssa, mutta aikaisemmin sille ei ole ollut "riittävän suurta" tarvetta. Koska tykkään puhua asioista, niin olin odottanut sen olevan jotenkin helpompaa, mutta kun henkilö on ihan vieras, niin se tuntuu kauhean pinnalliselta tilanteelta. Toki, jos tietäisin, että edessä on pitkä terapia (mikä nyt tällä hetkellä ei vaikuta todennäköiseltä, kai), niin ehkä sitä suhtautuisi asiaan eri tavalla ja yrittäisi eri tavalla myös rakentaa sitä suhdetta. Nyt on vähän semmoinen fiilis, että kunhan käyn vähän höpisemässä pari kertaa, niin se on sitten siinä.

      En itse asiassa muista, olenko jossain vaiheessa kokeillut tuota sun mainitsemaa unilääkettä... jotenkin mulla on muistikuva, että olen ja että se ei mulle sopisi. Vähän ärsyttää tämä tilanne, kun se yksi merkki, mikä mulle sopii tosi hyvin, on kuulemma semmoinen, että sitä ei pitäisi käyttää pitkäaikaisesti. Ymmärrän toki kaikki haittavaikutukset (joita mulla kyllä ei ole ilmennyt), mutta ei jaksaisi tätä säätämistä... Noh, tässä asiassa on vaan toteltava lääkäriä, ei muukaan oikein auta.

      Haleja Satu sinne myös ja kiitos tuestasi ❤️❤️❤️

      Poista
  3. Huh, syviä vesiä!!
    Ihan ekaksi: ET OLE HUIJARI-SAIKULLA!! Muistan nuo ajatukset niin elävästi!! ♥
    Toiseksi: kyllä, minuakin vaivasi dg-koodi masennus, kun en itse edes saanut isoja pisteitä testeistä, mutta olin vaan niin uuvuksissa. Aivan syvältä ja poikittain, ettei työuupumus ole saanut omaa diagnoosikoodia.

    Mitä psykoihin tulee, meillä työpsyka ei myöskään antanut mitään vastauksia, mutta herätteli kysymyksillä, mitä kautta itse löysin työkaluja asioiden perkaamiseen. Sain siis joka kerralta "läksyjä" pohtia miten joistain kuvitteellisista tilanteista selviäisin ja miten vastaavan keinon voisi tuoda silloiseen tilanteeseen. Itse olen ollut sillä lailla tosi tyytyväinen, että pystyn näitä samoja työkaluja käyttämään edelleen kun työkavereiden naamat alkaa näyttää siltä, että niitä olisi (taas!) kiva käyttää nyrkkeilysäkkinä.

    Isosti tsemppiä!!
    Olet tärkeä ja ansainnut pienen breikin! Palaat vahvempana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En yhtään enää ajattele olevani "huijari-saikulla", se oli semmoinen ohimenevä ajatus vaan :) Muutenkin tämän tekstin kirjoittamisen jälkeen olen saanut tosi paljon jäsenneltyä ja järjestettyä ajatuksiani ja tunnen oloni ihan hirveän positiiviseksi tällä hetkellä ❤ Sairasloma on siis tehnyt tosi hyvää ja juttelin myös psykologin kanssa, joka on ihan erilainen kuin psykiatri. Ovat kyllä selkeästi kaksi ihan erilaista ammattikuntaa! Tuosta keskustelusta jäi paljon hyviä ajatuksen poikasia, joita nyt sitten olen mielessäni pohtinut ja kypsytelly ja ainakin tällä hetkellä tunnen, että mulla pitäisi nyt olla aika hyvät työkalut olemassa, mikäli tähän samaan tilanteeseen uhkaan liukua jossain vaiheessa uudestaan.

      Kiitos tsempeistä, ihana, kun kävit kommentoimassa ❤❤❤

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!