torstai 11. maaliskuuta 2021

BREAKING NEWS!!!

Haha, anteeksi, oli ihan pakko vähän skoijata teitä. Pakko siis tuottaa pettymys, ei to - del - la - kaan ole mitään kerrottavaa, kuten ei ole ollut koko hiton vuonna - ja näin taitaa olla meillä kaikilla. 

 

Mietin tätä tänään; että ei ole mitään kerrottavaa, mitään ihmeellistä ei tapahdu yhden viikon, kuukauden tai edes vuoden aikana. Eihän (meillä ainakaan) normaalistikaan elämä ole sellaista, että "piipahdettiin tuossa Pariisissa viikonloppureissussa", mutta tämän koronavuoden aikana uutisaiheet ovat kyllä olleet aika vähissä. Ja nyt sairaslomalla raportoitavia aiheita on vielä vähemmän - niin vähän itse asiassa, että en keksi yhtään, mitä nyt kertoisin. Tämä tietenkin toisaalta oli sairasloman tarkoituskin: piti pysähtyä ja levätä, mutta rajansa nyt kaikella sentään...

Viikon uutiset ja kohokohdat ovat tässä:

Olen poikkeuksellisesti nukkunut arkiaamuinakin myöhempään, kun lapsi on etäkoulussa kotona. Nousen herättämään hänet ja kömmin sitten takaisin nukkumaan pariksi tunniksi. Ihan tyhmä tapa, mutta jotenkin nyt tällä viikolla tälle on ollut tarve.


Söin pinaattilettuja lounaaksi. Tämä on mulle aika pohjakosketus ruokapuolella ja tämän innoittamana meinaan kyllä ensi viikoksi tehdä ihan kunnollisen ruokasuunnitelman. (Haha, tämä ruokasuunnitelma on ollut suunnitelmissa nyt viimeiset kuusi vuotta, joten tämä ei kyllä mene koronavuoden piikkiin...)

Ostin puutarhakaupasta keltaisia narsisseja 💛, joiden puhkeamista odotan nyt ihan innoissani. 

EDIT: ostin siis keltaisia HYASINTTEJA! Narsisseissahan nyt ei olisi mitään uutta ja ihmeellistä, mutta hyasintteihin en ole koskaan törmännyt.

Ostin samalla puutarhakauppareissulla 28 pussia (jep, 28!) siemeniä ja meinaan ensi kesänä kasvattaa itse lähes kaiken, mitä meillä syödään. Tämä hulluus ei ole mulle ihan uutta, olen tosi monena vuonna sortunut samaan keväthulluuteen ja a) joskus ihan oikeasti onnistunut lähes kaikessa, b) kasvattanut kauhean määrän taimia, mutta jättänyt ne sitten hoitamatta tai c) en ole edes avannut sen vuoden siemenpusseja. Nähtäväksi jää, miten tänä vuonna käy. Olen aika innostunut puutarha-ajatuksista tällä hetkellä, joten laitan toiveikkaana tunnisteeksi puutarha. Olisipa mahtavaa saada tänä vuonna taas pitkästä aikaa käydä läpi se kaari siementen istuttamisesta syömiseen.

Tähän kohtaan muuten ihan pakko laittaa pieni välimätkätys: miksi, voi miksi, tänä keväänä nyt kun olen sairaslomalla, on pakko olla lunta puoli metriä?? Viime vuonna tähän samaan aikaan olisin ollut jo pihalla haravoimassa, kuopimassa maata ja istuttamassa ensimmäisiä siemeniä!

Mutta en siis oikeasti valittanut, koska tällaisen aiheen suhteen se on niiiiiin turhaa!

Wuhuuu, ihan BREAKING NEWS -kamaa siis!! Keltaisia narsisseja ja pinaattilettuja!

Onko teillä mitään järkevämpää kerrottavaa?

9 kommenttia:

  1. aika samalla tasolla myös mun uutiset. Kävin kukkakaupassa, ostin neljä ruukkukasvia ja lisäksi istutin muutaman valkosipulinkynnen. En ole vielä päättänyt mitään parvekeviljelyn suhteen, mutta sisätiloissa on vihreämpää kuin ikinä :)

    Ja syön tylsää päiväruokaa. Päätän tehdä ruokasuunnitelmia, mutta en tee. Syön lisää tylsää päiväruokaa.
    Aika pienellä liekillä menee.

    Vaan onpa jännä seurata, kuinka sun omavaraistalouden käy, syöttekö syksyllä omat perunat, porkkanat ja kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikäköhän siinä ruokasuunnitelman tekemisessä (ja siitä kiinni pitämisessä) oikein on niin vaikeaa? :D Minäkin pyörittelen samaa asiaa mielessäni JATKUVASTI, mutta en kuitenkaan saa mitään aikaiseksi. Huojentavaa on aina lukea, että sulla sama "ongelma"!

      Haha, ei meillä kyllä taatusti omavaraisuuteen tulla pääsemään. Mun puutarhavuodet ovat olleet niin täynnä epäonnistumisia ja pettymisiä (lue: laiskuutta), etten kauheasti uskalla odottaa mitään suurta. Taimien kasvattamisesta tykkään tosi paljon, mutta yleensä se tyssääkin sitten siihen vaiheeseen, kun ne pitäisi istuttaa ulos tai jos sen saan aikaiseksi, niin jäävät hoitamatta. Yritän kuitenkin ajatella optimistisesti (kuten melkein joka vuosi), että "josko tänä vuonna"... :)

      Poista
    2. Niin ja unohtui toivotella valoa ja iloa viikkoon, niitä kun tarvitaan nyt kaiken tämän sulkuelämän keskellä ❤❤❤

      Poista
  2. Ihan mahtava otsikko Emma :D.

    Kirjoitin kommenttivastausta omaan yhtä villiin kuulumispostaukseeni, kun sivusilmällä näin otsikon ja tuli hoppu tulla lukemaan.

    Keltaiset kukat (joita itse ostin leinikkien muodossa tässä taannoin) on mulle todellakin breaking news, koska en tietääkseni tykkää keltaisista kukista.
    Ja cittarista löysin hiljattain ihan mahtavia vegepinaattilättyjä (ne on vähän isompia ja paljon parempia kuin pienet valmiit), joita olen nyt syönyt Forssan punajuurisalaatin kanssa ihan himona.

    Siemenistä asti kasvattaminen on mulle totaalinen nounou (ihan liikaa työtä), mutta yrttien taimia päätyy tänäkin vuonna toivottavasti terassin kasvatuslaatikkoon. Vaikka osa niistä aina jää hyödyntämättä, pelkkä niitten olemassaoleva vihreys ja tuoksu (tai paremminkin haju yrtistä riippuen) saa tuntemaan itsensä kovinkin aikaansaavaksi viherkasvattelijaksi ja paremmaksi ihmiseksi.

    Pitäiskö sun hommata vielä vuohi ja kanoja? (Näen jo sut sieluni silmin niiden parissa :D)

    Ja sori Emma, mutta luojan kiitos, tänä talvena on ollut sentään kunnon talvi ja lunta, että on ollut kaunista katseltavaa ja latuja hiihdettäväksi. Vetistä savivelliä ja ruskeaa litimärkään nurmikkoa en ole kaivannut.

    Kukkaisaa viikonloppua Emma <3. Mulla on lätyt loppu ja ruokana tänään Kokkikartanon täyteläistä pinaattikeittoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ups, huomasin just, että olin kirjoittanut keltaisista narsisseista, vaikka tarkoitus oli kirjoittaa HYASINTTI :) Sen aukeamista tässä odottelen kovasti. Mäkään en ole keltaisten kukkien ystävä, mutta aina niitä kuitenkin tulee kesälläkin ostettua. Keväällä kyllä narsissit on kivoja ❤ Ne sun leinikit myös on aika ihkuja (olen siis kyllä lukenut sun postauksen, mutta en vaan ole saanut vielä aikaiseksi kommentoida sinne mitään...).

      Mä tykkään puutarhahommissa nimenomaan siitä taimien kasvattamisvaiheesta, mutta siitä eteenpäin hommat menee yleensä persiilleen :D Saas nähdä, miten tänä vuonna käy. Ja JUU EI, eläimiä meille ei ole tulossa :D Tytärpuoli on kovasti yrittänyt ehdottaa, että hankittaisi hevonen (meillä kyllä olisi sille ja tallillekin tilaa), jota hän sitten voisi käydä hoitamassa ja ratsastamassa, mutta on tainnut tajuta mun silmien pyörittelystä, että idea on ihan kuolleena syntynyt. Sitä paitsi meidän kissa söisi ainakin ne kanat ja mahdollisesti vuohen myös :)

      Pitääkin kokeilla niitä vegepinaattilettuja, olen nähnyt niitä meidän kaupassa myös. Pinaattilätyt (vai letut?) on ihan hyviä, mutta ei ne kyllä nälkää pidä kuin hetken.

      Ihanaa viikon jatkoa sulle Annukka ❤❤❤

      Poista
  3. Pinaattiletut ois hyviä, mutta en tiedä, minkä kanssa niitä voisi syödä, jotta tulisi proteiiniakin (ei oo proteiinipakkomiellettä, mutta kumminkin). Kokeilin kerran jonkin raejuustomössön kanssa, mutta ei oikein iskenyt. Puolukkaakaan meillä ei ole koskaan silloin, kun pitäisi (tai tarkalleen sanottuna sitä ei ole koskaan :-D).

    Minusta aamulla takaisin sänkyyn kömpiminen kuulostaa kivalta. :-) Mä olen tosi huono aamunukkuja, mutta joskus onneksi nukuttaa aamullakin vähän pidempään.

    Kestääköhän narsissit pidempään kuin tulppaanit? Mä olen tänä keväänä traumatisoitunut tulppaaneista, ja päätin, että en enää ikinä osta niitä. Ukkeli tilasi Woltista mulle ystävänpäivänä kukkapaketin (tulppaaneja), ja onnistuin tappamaan nekin muutamassa päivässä. Kyllä suretti. :-(

    Mukavaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjasin äsken tonne tekstiin, kun olin kirjoittanut keltaisista narsisseista, vaikka tarkoitus oli kirjoittaa HYASINTTI :) Narsissit kyllä kestää sisälläkin vähän paremmin, kuin tulppaanit, mutta kyllä ne kannattaa ulos laittaa. Teillä varmaan pärjää parvekkeella jo nyt; mä vielä odottelen, että lämpenisi pari astetta. Muakin harmittaa tulppaanien lyhyt ikä, mutta tykkään niistä niin älyttömästi, että ostan niitä kerran viikossa koko kauden ajan. Viimeisinä päivinä ne on aina aika kauhean nälöisiä (vaikka vaihdankin veden jne.), joskus toisaalta semmoinen "rappiokimppukin" voi tosi olla aika kaunis :)

      Joo, kyllä mäkin tykkään pinaattiletuista (joskus), mutta ei ne kyllä nälkää pidä tosiaan ollenkaan. Meillä taas on puolukkaa aina iso purkillinen jääkaapissa, mies rakastaa sitä ja syö sitä esim. maksalaatikon kanssa aina ihan järkyttävän kasan :)

      Aamulla takaisin sänkyyn kömpiminen ON kivaa, mutta mä olen yrittänyt kuitenkin pitää nyt sairaslomallakin jonkinlaisesta arkirytmistä kiinni. Paitsi viime viikolla :D Tällä viikolla olen nyt taas ryhdistäytynyt ja noussut aamulla suht normaaliin aikaan. Sillä tavalla pysyy kuitenkin semmoinen "normaalin elämän" illuusio päällä.

      Viikonloppu ehti mennä jo (olen ihan tolkuttoman hidas kommenttipuolella nykyjään), mutta mukavaa jo alkanutta viikkoa sinne Satu ❤❤❤

      Poista
  4. Tää oli ihana postaus! Mulle ei nimittäin tapahdu yhtään mitään ja sen vuoksi olen katsellut tyhjää postauspohjaani jo toista viikkoa. Apua!

    Keltaiset hyasintit on ihan uusi juttu mulle, pitäis varmaan hankkia itsellekin. Ja kyllä, mäkin odottelen kevättä kovasti. Haluaisin päästä jo vähän vähemmällä pukemisella ulos, vaikka pidän aivan tajuttomasti lumesta talvella. Toivottavasti ensikuussa on tosi lämmintä ja kevät ottaa pitkiä askeleita.

    Mä meen taas katsomaan sitä tyhjää postausalustaa. Mukavaa viikon jatkoa sulle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tätä tää on - mitään ei tunnu tapahtuvan (eikä oikeasti tapahdukaan). Tavallaan siihen on jo vähän tottunut, mutta kyllä kieltämättä olisi kivaa, että tapahtuisi edes JOTAIN!!

      Mäkään en ollut nähnyt keltaisia hyasintteja koskaan, oli ihan pakko ostaa, koska ne on jouluna mun lempikukkia. Nyt tuntuu vähän hassulta katsoa sitä "väärään aikaan" vuodesta. Kukat ei ole ihan vielä avautuneet, mutta se vähä, mitä väristä jo näkyy, on kyllä tosi hailakan keltainen. Eli ei yhtään semmoinen räjähtävän keltainen, kuin narsisseissa.

      Ihan samaa toivon minäkin, että voisi jo pakata toppavaatteet varastoon. Meillä kuitenkin tulee koko ajan lisää lunta/räntää...

      Kivaa viikon jatkoa sulle myös Birgitta ❤❤❤

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!