keskiviikko 3. tammikuuta 2018

5 ASIAA VUODELLE 2018

Kuten jo kirjoitinkin, en ole tehnyt - enkä meinaa tehdä - vuodelle 2018 mitään lupauksia. Pyörittelin ajatusta to do -listasta ja sen olen jo kalenterini tyhjille sivuille aloittanut, mutta päätin jättää sen julkaisemisen mahdollisesti myöhäisempään ajankohtaan tai sitten lista saa elää vain kalenterini sivuilla. Siinä on toisaalta niin paljon henkilökohtaisia juttuja, jotka haluan pitää ihan itselläni ja toisaalta taas niin tylsiä juttuja, joita kukaan ei jaksa lukea. Joten päivittykööt lista siellä kalenterissani.

Terhi heitti blogissaan kivan kysymyksen: mitkä olisivat sinun (noin) 5 asiaa, joita olisi kiva lisätä arkeen tänä vuonna? Anna jatkojalosti postauksen ideaa muuttamalla kysymyksen muotoon mitkä 5 asiaa haluat säilyttää arjessasi myös tänä vuonna? Ja lopuksi vielä Jenny kirjoitti aiheesta ajatuksenaan "siirryn jotain uutta kohti mieluummin kuin hankkiudun eroon vanhasta ja epäsopivasta". Näiden kolmen ihanan kirjoittajan inspiroimana mullakin syttyi ajatus omasta viiden asian listasta, jossa yhdistyvät nämä kolme ajatusta.

1. Mielenrauha ja hyvinvointi

Pakastinraivarit saivat mut lopullisesti tajuamaan näiden sanojen todellisen merkityksen. Ja sen, että ne ovat tärkeimmät asiat, mitä arjessa pitää sisältyä ihan jokaiseen päivään. Hyvinvointi ei enää pidä sisällään (pelkästään) ajatusta laihtumisesta tai kiinteytymisestä; sen sijaan se on kivijalka, jolle rakentuu levollinen ja hyvä elämä. Ja vaikka oma mieli on ollut rauhaton nyt jo jonkin aikaa itsestä riippumattomista syistä, niihin voi kuitenkin vaikuttaa itse ja siihen keskityn tänä vuonna ensisijaisesti.


2. Liikunta

Liittyy tietenkin oleellisesti tuohon ykköskohtaan, mutta nostan sen kuitenkin ihan omaksi aiheekseen. Hyvin (hitaasti, mutta kuitenkin) alkanut liikuntaprojekti on nyt jo tuonut niin paljon hyvää oloa, että haluan paisuttaa sen määrää.

3. Blogi

Olen ihan älyttömän tyytyväinen siitä, että jatkoin blogin kirjoittamista syksyllä. Olin jo pitkään miettinyt sen hautaamista, mutta tarve kirjoittaa kyti niin voimakkaana, että päätin kokeilla vielä kerran. Ja se kannatti, kirjoittaminen on tuonut iloa - ja myös tuota kaipaamaani mielenrauhaa - arkeen niin paljon, että haluan jatkaa. Halu kehittää blogia on voimakas, mutta olen päättänyt, etten ota asiasta stressiä. 

4. Kauniit sanat

Asia, minkä haluan pitää arjessa mukana ikuisesti, on kauniisti puhuminen toisille. Meillä näytetään tunteet avoimesti joka päivä ja myös puetaan ne sanoiksi. Sitä saa mitä tilaa - ulkopuoliset ihmettelevät usein lapsemme kykyä ilmaista itseään ja myös yllättävän moni sitä, että hän sanoo päivittäin rakastavansa meitä vanhempia. Kaikki lähtee tietenkin siitä, että hän kuulee sen itse päivittäin ❤ Me sanomme sen hänelle ja myös toisillemme. Pyrin puhumaan nätisti myös työkavereille, opiskelijoille, kaupan kassalle - ihan kaikille. Hyvä synnyttää hyvää, paha taas ruokkii itseään. Haluan olla mukana siinä hyvän kierteessä ja parhaiten teen sen puhumalla.


5. Raivaaminen

KonMari-menetelmä herätti mussa pitkään lähinnä hämmennystä. Olen aina ollut kova hamstraamaan ja säilyttämään tavaraa ja aina myös viihtynyt kodissa, missä on paljon kaikkea. Täysi ruokakomero, pursuilevat kirjahyllyt ja täydellinen liinavaatevarasto ovat tähän mennessä tuoneet mulle vain ja ainoastaan pelkkää mielihyvää, enkä ole kokenut minkäänlaista tarvetta hankkiutua tavarasta esiin. Joulusiivousta tehdessäni se iski ihan puskista - tarve tyhjille tasoille ja väljille kaapeille. Tarve tietää, missä kaikki on ja tietää myös se, että missään ei ole mitään ylimääräistä. Hämmästelen vieläkin tätä uutta ajatusta ja muhittelen sitä mielessäni, mutta sen tiedän, että tulen tulevan vuoden aikana tarttumaan tähän ja alan hankkiutua eroon kaikesta turhasta. Uskon, että tämä konkreettinen asia on heijastuma myös siitä, mitä mielessäni tapahtuu parhaillaan. Päähäni ja elämääni ei mahdu mitään uutta, ellen saa sieltä raivattua pois jotain vanhaa. 


Näillä ajattelin lähteä liikkeelle ja kohti vuotta 2018. Olen edelleen pysähtyneessä lomamoodissa - jossain epämääräisessä edellisen ja alkaneen vuoden välimaastossa, jossa kaikki konkreettinen tekeminen ja toteuttaminen tuntuu oudolta ajatukselta. Ensi viikolla se kuitenkin taas alkaa, elämä. 

Ihanaa keskiviikkoa teille kaikille 💗 


8 kommenttia:

  1. Minäkin olen iloinen siitä, että jatkoit kirjoittamista :).

    Ja neloskohta on se, mitä meilläkin harrastetaan ja joka aina palkitsee. Mikä sen tärkeämpää kuin ne pienet kauniit sanat, joita oikeasti myös tarkoittaa. Tulee molemminpuolin hyvä mieli. Ja niinkin yksinkertainen sana kuin "kiitos" saa ihmeitä aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja minä olen iloinen, että sä olet iloinen mun kirjoittamisesta <3

      Ihanaa kuulla, että muissakin perheissä puhutaan nätisti. Olin ihan pöyristynyt joku aika sitten, kun yksi äiti kertoi, että hänen lapsensa sanoi "äiti, rakastan sua" ensimmäistä kertaa 9-vuotiaana!! Tuli kyllä mieleen, että siinä perheessä ei taideta kauhean paljon tunteita ja kauniita sanoja jakaa. Voihan sen rakkauden tietysti näyttää ilman sanojakin, mutta kyllä ne meillä ainakin merkitsee tosi paljon. Ja myös ihan vieraille ihmisille; mä ainakin saan tosi paljon itse hyvää mieltä, jos esim. kehun asiakaspalvelua tai muuten vaan puhun nätisti jollekin ihan vieraallekin ihmiselle.

      Poista
  2. Mahtava postaus jälleen! Kiitos :)
    Luemme näköjään aika samoja blogeja! Mun pitää taas kunnostautua kommentoinnissa eikä vain nyökytellä täällä ruudun toisella puolella.

    Ja noi sun viisi asiaa voisivat olla kuin omasta kynästä. Kyllä se oma hyvinvointi on se pohja, jolle kaikki rakentuu aina omasta jaksamisesta hyväntuulisuuteen ja epäkohtien sietämisestä ihmissuhteisiin saakka.

    Mä muutin tiuhaan menneinä vuosina, joten entisestä himohamstraajasta sukeutui sitä myöten kohtuullisen minimalistinen tyyppi. Nyt taas on tavaraa kertynyt ja mietin, josko menisi kirpparille myymään. Usein olen lahjoittanut kamaa pois, mutta olisi kiva vähän fiilistellä kirpparitunnelmaakin.

    Meilläkään muuten ei ole lapset koskaan kipeänä oikeastaan, mutta nuorimmainen sai kuumeen uuden vuoden jälkeen. Hän totesi, että hyvä, että on lomalla kipeä, niin ei tarvitse olla koulusta poissa :D Toivottavasti teilläkin on jo tervehdytty!

    Mahtavaa tätä vuotta, Emma <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun "kunnostauduit" ja kävit kommentoimassa :) Kyllä mä ymmärrän, olen itsekin usein tosi laiska kaivamaan konetta esiin kommentin kirjoittamista varten (mulla menee hermo, jos yrittää kännykällä näpytellä).

      Joo, toi oma hyvinvointi on kyllä se kaiken perusta. Ja varsinkin nyt, kun olen tajunnut vaihdevuosien oirehtivan mulla nimenomaan siellä mielen puolella ja häiritsevän elämää sitä kautta, niin siihen panostaminen tuntuu entistä tärkeämmältä. Fyysinen puoli heijastaa mielenrauhaan (tai -rauhattomuuteen) niin voimakkaasti, että sen merkitys nousee entistä suurempaan asemaan "tässä iässä" (yök!! :D)

      Muuttaminen on kyllä maailman tehokkain tapa karsia tavaraa! Me muutettiin n. viisi vuotta tähän meidän nykyiseen, lopulliseen, kotiin ja näyttää siltä, että pieni raivaaminen on nyt tarpeen. Ja iski tosiaan ihan puskista, että haluan eroon myös paljosta semmoisesta, mitä aikaisemmin olen luullut haluavani säilyttää. Mutta kirjoista en kyllä luovu edelleenkään :)

      Kiitos kysymästä, lapsi on täälläkin jo terve. Meillä oli myös toi ihan sama, että "onpa hyvä olla nyt lomalla kipeänä" - miten ihmeessä ne ovatkin noin tunnollisia tossa iässä? :)

      Mahtavaa alkanutta vuotta sullekin Jenny, nähdään taas <3

      Poista
  3. Hei ihania, mutta järkeviä ajatuksia vuodelle 2018. Ei mitään liian puskevaa ja mahtipontista, vaan juuri sellaisia asoita, joita voi toteutella kaikessa rauhassa :)
    Mukavaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ajatus mulla nimenomaan oli ja on mielessä - jos on liian mahtipontista, niin ei taatusti tule toteutumaan! Tosin kaikenlaista pienempääkin on kyllä mielessä, mulla esim. se sama kuin sulla eli "grow your own". Jostain syystä hyötypuutarha on ollut vähän retuperällä parin kesän ajan, mutta nyt mulla on vahva tunne siitä, että ensi kesänä syödään paljon itse kasvatettuja juttuja. Olisi tosi kiva lukea sun blogin puolelta aiheesta sitten keväämmällä/kesällä!

      Mukavaa loppuvikkoa myös sulle Terhi :)

      Poista
  4. Ihan loistavia ja kyllä ulkoilu ja liikunta, eikä sen tarvitse olla ähkimistä tai suorittamista, ihan kävelylenkitkin vaan pitää mielen vireänä.

    KonMari pakko sanoa, etten tarvitse kirjoja tavaroiden raivaamiseen. Olen kova keräilijä ja viihdyn kodissamme, jossa on näitä keräilyjuttuja, mutta juuri lähti huoneidenvaihdon myötä 20 jätesäkillistä, niin kaatikselle, kuin kierrätykseen jne. Eli kyllä se sujuu ihan normiotteella.

    Mukavaa torstaita Emma <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole itse asiassa edes lukenut sitä KonMari -kirjaa (vaikka mulla se onkin tuolla hyllyssä). Olen kyllä miettinyt, että se olisi mielenkiintoista lukea, mutta kyllä multakin kierrättäminen sujuu ilman sen kummempia "ohjeita". Nyt vaan hinku laittaa tavaraa pois on jotenkin ihan eri luokkaa kuin aikaisemmin ja tajusin, että on paljon semmoisia tavararoita, jotka aikaisemmin on tuoneet mulle mielihyvää, mutta nyt haluan niistä eroon. No, saa nähdä onko tämä pysyvä olotila vaiko vaan joku "vaihe" :)

      Mukavaa torstaita sulle myös Tiia <3

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!