maanantai 25. lokakuuta 2021

BÄNG BÄNG!!

Kerroin edellisessä postauksessa Ravintola Muusasta, jonka löysimme Tampereelta ja kuinka rakastuin listalla oleviin BANG BANG -kukkakaaleihin. Oli tarkoitus viime viikonloppuna toistaa annos kotona, mutta friteerattujen kukkakaalien suhteen jouduin lipsumaan. Ensinnäkin tuli kaikenlaista muuta säätämistä, kuten esim. teinin kuskaamista leffaan ja takaisin, laiskuus (eli oli kivempaa lukea kirjaa) ja sama vanha pelko friteeraamiseen, mikä mulla on aina ollut. Aristelen sitä tosi paljon; jotenkin pelkään ihan älyttömästi, että saan aikaiseksi valtavan rasvapalon - varsinkin, kun meillä on kaasuliesi. Hitto, siinä kun leimahtaisi rasvat kattilan reunan yli, niin kusessa oltaisi!

Mutta tuota jumalaista kastiketta kuitenkin tein ja totesin, että se on myös itse tehtynä ihan yhtä taivaallista, kuin mitä se oli ravintolassakin. Sitä on nyt syöty uunissa paahdettujen juuresten kanssa, uunilohen ja perunoiden kanssa, punajuuri-vuohenjuusto -piiraan kanssa ja ihan vaan ruisleivällä levitteenä (juustoa päälle). Pystyn kuvittelemaan tuon kastikkeen myös kanan ja possun lisukkeena (kunhan lihaton lokakuu loppuu...), mutta punaisen lihan kanssa en sitä lähtisi yhdistämään.

 

Reseptissä on aineksia, joita inhoan, mutta tein kastikkeen kuitenkin kuuliaisesti kerrankin ihan ohjeen mukaan. Eli vaikka olisit kuin minä ja inhoaisit Sriracha-kastiketta, riisiviinietikkaa tai varsinkaan korianteria (mun ihan totaalinen yökyök), niin noudata ohjetta kuitenkin kirjaimellisesti. Lupaan, että saat palkinnoksi yhden parhaimmista kylmistä lisukekastikkeista ikinä!


 

Bang bang -kastikkeen ohje löytyy siis täältä. Vielä kerran - muista tehdä ihan ohjeen mukaan!!
 
Kuva täältä



6 kommenttia:

  1. Hitsit, kun alkoi tehdä mieli "bängbängiä"! Voisin kokeilla, että onnistuuko kukkakaali airfryerilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä!!! Ja hei, olisi tosi kiva kuulla kokemuksia tosta airfryeristä (esim. ihan oma postaus...?), että onko se kannattava ostos! Mä olen nyt jo jonkin aikaa harkinnut sitä, mutta en ole vielä hankkinut, kun en tunne ketään, joka olisi voinut kertoa sen kannattavuudesta.

      Poista
  2. Tunnet mut jo niin hyvin, että tiedät, että ruuanlaitto ei oikein kuulu mun omimpiin osaamisalueisiin ja nytkin luovutan ennenkuin olen edes yrittänyt, mutta tuli tuosta kiehuvasta rasvasta mieleen muisto 70-luvun alusta, kun äitipuoli keitti kattilassa kaasuhellalla jotain rasvaa (ehkä oli tarkoitus sulattaa voita tai kookosrasvaa tai jotain, ei nyt ihan riitä muisti sinne asti), joka kiehui yli ja keittäjä kiirehti nostamaan kattilan liekeiltä. Sillä seurauksella, että se kiehuva rasva valui käsille, jotka turposivat hetkessä ihan sellaisiksi läpikuultaviksi ja turvonneiksi (sori, tää sopii aika huonosti sun gurmeeruokajuttuun). Vaarana oli, että jos niihin vähänkin koskee, iho irtoaa. Yäääk. Että varovaisuus sen rasvan ja hellan kanssa tosiaan kannattaa <3.

    Meillä urheilijapoika osti joku aika sitten airfryerin, joka on täällä nyt toimettomana, koska poika on muualla. En ole saanut aikaiseksi kokeilla, mutta sillä tosiaan varmaan saisi kätevästi kukkakaalit sun muut kasvikset paahdeltua. On vaan niin kömpelön kokoinen pömpeli, että vie pöydällä niin paljon tilaa, että olen kiikuttanut sen kellariin "pois tieltä". Ehkä kannattaisi kaivaa esiin.

    Muusaa täytyy varmasti joskus kokeilla. Ja tiedätkö että mietin sua, kun yritin etsiä Lidlistä hummusta, joka on suorastaan sun tavaramerkki (itse tehtynä kylläkin), koska olen ymmärtänyt, että rakastat tahnoja. Ja arvatenkin myös kastikkeita. Itse olen kuivempi tyyppi. Just nyt tuntuu, että ihan kirjaimellisesti :).

    Sori tekstimaratoonista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääk, no nyt varsinkaan en ikinä uskalla friteerata mitään ton tarinan jälkeen!! Uuh, kuulostaa ihan kamalalta ja tuskat on varmaan olleet ihan hirveät.

      Nyt kyllä testaat sen airfryerin ja kerrot sitten kokemuksesta! Mä olen jo jonkin aikaa harkinnut sen hankkimista, mutta kun en ole vielä keltään kuullut kokemuksia, niin en ole ainakaan vielä sitä "uskaltanut" ostaa.

      En ole muuten pitkään aikaan tehnyt itse hummusta; osittain syynä on ollut ihan puhdas laiskuus, mutta myös se, että olen löytänyt valmishummuksen, joka on MELKEIN yhtä hyvää, kuin itse tehty. Eli Baba Foodsin Baba Chili Hummus (on ne muutkin hyviä). Suosittelen kokeilemaan, löytyy meillä ainakin sekä K- että S-kaupoista. https://www.baba.fi/tuotteet/vahittaiskauppa/

      No ei todellakaan tarvitse pyydellä anteeksi pitkästä vastauksesta, sähän tiedät, että mä tykkään niistä tosi paljon. On niin kivaa, että olet taas aktiivinen täällä blogien puolella 💛💛💛💛💛

      Poista
  3. Bang bang? Johan on kukkikset nimellä heitetty. =D
    Minä olen maistanut Kotipizzan frittikukkakaaleja ja ihastuin niihin kyllä täysin.

    Kävin lukemassa ohjeen. Minä pidän korianterista, schiracha (tms) on itselleni vieras, mutta en omista sauvasekoitinta, joten jää kokeilematta. Epäilen, etten saa tuolla isolle härpäkkeellä/vatkaimella/monitoimikoneella, mikä se nyt sitten onkaan, samanlaista sekoittuvuutta aikaan.... harmi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä, Kotipizzan frittikukkakaalit on tosi hyviä!

      Juu, on kyllä tosi hauska nimi ruualla :D Löysin itse asiassa just toisenkin ohjeen (lisuke-resepti) ihan samalla nimellä, raportoin siitä heti, kun olen kokeillut.

      Hei, en itse tee tota (enkä mitään tahnoja) sauvasekoittimella. Teen kaiken aina monitoimikoneella ja toimii tosi hyvin. Eli ei muuta kuin kokeilemaan vaan!!

      Kivaa viikon jatkoa sinne 💛

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!