perjantai 20. lokakuuta 2017

MUSTASILMÄPAPU-KVINOAPYÖRYKÄT

Kaipaatko kivaa, kevyttä ja superhyvää ruokaa viikonlopulle? Mulla olisi sulle resepti, jota sun on ihan pakko kokeilla! Aikaisemmin postaamani ohje valkopapu-kvinoapihveistä oli niin onnistunut, että päätin kokeilla sitä uudestaan, mutta vähän eri muodossa. Tällä kertaa käytin mustasilmäpapuja (koska niitä löytyi kaapista) ja pihvien sijaan tein pyöryköitä. Halusin pulliin rapean paistopinnan, joten kypsensin ne ensin uunissa ja paistoin niihin sen jälkeen pannulla rapean pinnan. Muuten noudatin alkuperäistä ohjetta tarkkaan ja maku oli edelleen ihan mahtava! Pyöryköistä tuli aika kuivia, kuten etukäteen arvelinkin, joten tein niille lisukkeeksi kermaviilikastikkeen. Aikaisemmin viikolla yli jääneet bataattiranskalaiset ja punajuuret maistuivat tosi hyvin näiden kanssa. Näin meillä palattiin taas (edes hetkeksi) lihattomaan lokakuuhun 😋



Mustasilmäpapu-kvinoapyörykät 
(20 - 22 kpl)

1 dl (kotimaista) kvinoaa
vettä keittämiseen
1 sipuli 
4 valkosipulinkynttä 
8 aurinkokuivattua tomaattia
oliiviöljyä 
1 tlk mustasilmäpapuja (310 g, Bonduelle)
1 dl parmesaania raasteena (raasta itse, älä käytä sitä purkitettua murua!)
1 kananmuna
kourallinen tuoretta basilikaa hienonnettuna
suolaa, mustapippuria 
½ tl (tai maun mukaan) chilihiutaleita
voita (tai öljyä) paistamiseen

Kaada kvinoa tiheään siivilään ja huuhtele huolellisesti lämpimällä vedellä. Jätä valumaan. Kuumenna vesi kattilassa ja lisää huuhdeltu ja valutettu kvinoa. Anna kiehua hiljalleen kannen alla 15–20 minuuttia, kunnes kvinoa on kypsää ja neste on imeytynyt siihen. Siirrä kulhoon ja anna jäähtyä.
  
Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipuli. Valuta aurinkokuivatuista tomaateista liika öljy ja hienonna tomaatit. Kuumenna öljy paistinpannussa ja kuullota sipulisilppua 5–7 minuuttia. Lisää valkosipulisilppu ja hienonnetut aurinkokuivatut tomaatit, kääntele vielä muutaman minuutin ajan. Lisää pavut ja hauduta, kunnes pavut pehmenevät. Muhenna pavut kauhalla tai lastalla hauduttamisen aikana. Seos saa olla melko kuivaa.

Siirrä papu-sipuli-tomaattiseos kvinoan joukkoon ja anna jäähtyä hetki. Sekoita hieman jäähtyneeseen seokseen parmesaaniraaste, kananmuna ja hienonnetut tuoreet basilikanlehdet. Sekoita joukkoon myös mausteet: suola, chilihiutaleet ja mustapippuri.

Pyörittele massasta kostutetuin käsin sopivan kokoisia "pullia" ja laita leivinpaperilla vuoratulle pellille. Paista 175-asteisessa uunissa 15 - 20 minuuttia, kunnes pullat ovat kypsiä ja saaneet hiukan väriä. Kuumenna pannulla reilu nokare voita (tai öljyä) ja paista pulleroille rapsakka pinta. 

Tarjoa kasvisten ja kermaviilikastikkeen kanssa.

Valkosipuli-basilikakermaviilikastike

1 prk kermaviiliä
1 (-2) valkosipulikynttä raastettuna
1/2 sitruunan mehu
kourallinen silputtua basilikaa
reilu tl (Dijon)sinappia
suolaa, pippuria

Sekoita kaikki ainekset keskenään. 
Anna makujen tasaantua jääkaapissa sen aikaa, kun valmistat muun ruuan.



Loma jatkuu ja olisi tosi kiva kertoa, että olen ollut ihan hurjan tehokas puuhaillessani pihalla ja vaatehuoneita siivotessani, mutta enpä kerrokaan! Olen nimittäin aika tehokkaasti tehnyt en juuri mitään 💓 Normaaleista lomatavoistani poiketen olen herännyt aamuisin aikaisin ja ehtinyt kirjoittaa blogiin monta luonnosta valmiiksi. Tämän jälkeen olen yleensä mennyt aamupäiväunille, joiden jälkeen olen vähän mukapuuhastellut kotona. Pihalla olen kyllä saanut vaihdettua kesäkukat (!) kanerviin ja haravoitua vähän, mutta kyllä tuolla tekemistä vielä riittää. Iltapäivällä olenkin sitten kellahtanut sängyn päälle kirja kädessä ja lukenut pari tuntia. Illalla olen tehnyt ruokaa, katsonut vähän Netflixiä tai jatkanut kirjan kanssa, kunnes sitten uni on hiipinyt silmään aikaisin ja olen kömpinyt sänkyyn ajoissa. Ihan parasta lomaa siis, vaikka "mitään en olekaan saanut aikaiseksi". Ei ollut kyllä tarkoituskaan, vaikka ne vaatehuoneet pitäisi oikeasti käydä läpi nyt loman aikana ja kaivaa talvivaatteet esiin. Kesätakissa ja pikkukengissä alkaa olla jo vähän kylmä!



Onko siellä muita "tehokkaita" lomalaisia vai oletko viettänyt ihan normaalin viikon? Ihanaa viikonloppua sulle ja hei, käythän kertomassa, jos kokeilit näitä pyöryköitä!

💗


4 kommenttia:

  1. No nyt pukkaa herkkuja sitä tahtia, että mulle jo iskee paniikki ja keittiökompleksi ja kaikkea, kun haluaisin kans tehdä kaikkea samaa heti :D. Tai siis, jos ihan rehellinen olen, niin ainakin syödä. Mutta tää viikonloppu vielä menee pelien (golf) merkeissä, joten ei jää aikaa hellan ääreen, mutta sensijaan olen iloinen, kun olen ollut tänä mun ekstravapaapäivänä toimelias ja siivonnut ja pyykännyt (tyhjensin koko vaatekaapin sisällön pyykkiin ja pesen jokaikisen rytkyn, oli se sitten valmiiksi puhdas tai ei, tai menossa kirpparille tai keräykseen tai mitä vaan).

    Iloista viikendiä edelleen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta hei, tehdäänkö niin, että mä tulen teille laittamaan ruokaa ja sä tulet meille sortteeraamaan pyykit ja liikuttamaan mua? Vaikka mä en kyllä osaa pelata golfia lainkaan... mut lupaan yrittää, jos sä lajittelet mun kirpparille menevät vaatteet!

      Juu, viikendä täältäkin :)

      Poista
  2. Apua miten herkullisen näköistä ja ihana tuo kastekin! Mielestäni lomasi kuulostaa juuri sellaiselta kuin pitää, kyllä sitä arjessakin kerkeää pölyjä pyyhiskellä, lomalla pitää himmata ja olla vaan. Kivaa viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia ja hei, noi pyörykät oli myös ihan älyttömän hyviä eli kokeiluun vaan :) Ja toi kastike toimii vähän kaiken (varsinkin kalan) kanssa!

      Kiitos kun kävit kommentoimassa, kivaa viikkoa sulle myös <3

      Poista

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!